Ahlen,09.07.2009

Yazlık Üstü veya Yazlıküstü

 

Ben Yazlık Üstü şeklinde yazmayı ve söylemeyi tercih ederim,bu şekilde daha anlamlı olur diye düşünüyorum.Değişik önerisi olan lütfen bana yazsın.

 

Neden Yazlık Üstü,anlamı beraberinde geliyor zaten.Yazları geçiçici bir süre için gelenler zamanla birike birike Yazlık olmuş bir köy.Ne zamandan beri Yazlık Köyü var,bu konuda kesin bir bilgim yok,bilgisi olanlar bana yazarsa bu yazıya seve seve eklerim.Aslında bizim köyden de Yazlık’ta akrabalarımız var,ama kavgası bir türlü bitmemiştir.

 

Ben çocukken,kendi hatırlayabildiklerim ve öncesinde olan olayları duyum olarak duyduklarımı bizim köylülerle paylaşmak istiyorum,enteresan olması dolayısiyle okuyanların da ilgisini çekeceğini düşünüyorum

                                                                                          

Bu araziye yakın,sınır olan Taşocağından ekmek parasınını çıkarmak üzere köylülerimizden duvak dediğimiz yassı taşları söküp çıkarmak üzere çalışmaya giderlerdi.Çoğunluk Yazlık Köylü’lerinin saldırısına uğrarlarmış.Bu tür olaylar uzun yıllar boyu ekin ekim ve biçim zamanlarında da yaşandı.Bazan adeta bir savaş gibi.Sevindirici yönü;ölüm olayı yaşanmadı,Ufak tefek yaralanmalar hariç.Ayrıca Ereğli’de de sataşma gibi bildiğim kadarıyla olaylar yaşanmadı.

 

Bugünkü Yazlık Köyü’nün bir bölümü dahil,köyün hemen sınırlarından başlamak üzere takriben on bin dönümlük bir arazi bizim köyündür.Köyümüze altı-yedi kilometre uzaklıkta olan bu arazi köyümüzü teşkil eden dokuz sülale ve her sülalenin adına bir kişi olmak üzere 1936 vergi kayıdı çıkarılmış,bu vergi kayıdı da bir nevi tapu yerine geçerli olmak üzere mahkemelerce tanındı.

 

Bu arazi,yani Yazlık Üstü’nün öyle bir hikayesi var ki,yılan hikayesine döndü.Vergi kayıdı dokuz kişinin üzerine çıkartılıyor,bu dokuz tapu sahibinin vereselerini düşünün,benim bildiğim şu elli sene içerisinde verese sayısı katlayarak arttı gitti.Vereseler dünyanın dörtbir yanına dağıldı.

 

İlk vergi kayıdı çıkarıldığından bu güne kadar Yazlık Üstü için yapılan masrafların miktarını tesbit etmek mümkün değil.Masrafların ilk başlamasıyla beraber tapu sahipleri vereselerden para istiyor,bir kısım vereseler „ para da vermeyiz,mal da istemeyiz“ şeklinde konuşmalar oluyor,hukuken tabii olarak bütün vereseler hak sahibi.Gerçi bu konu,konu olmakatan ,gündemden çıktı.

 

Harman zamanı buğdayın bölüşümünü görmek lazım.O kadar çok haktar var ki birçok haktar kendi hissesini akrabasına veya bir başkasına veriyor,bölüşüm herkesin hissesine göre oluyor,oldukça karmaşık bir iş sonuçta.Zaten tapularda okunuyor,filan oğlu/kızı üçte iki,beşte iki………..bu şekilde enteresan tapularımız var.Hala tapularda öyle isimler var ki çoğu ölmüş,yaşanların çoğunluğu bile kim kimin nesi,oğlu-kızı-torunu-dayısının-halasının…nesi,bilmiyor..

 

Arazinin büyük bir bölümünü mahmece hakkettik,yani hakkımız olan tarlayı tekrar hakkettik.Zannederim hala davası devam eden yerler mevcut.Araba ile izine geldiğim yılların birinde keşif yapmak üzere bir hafta ben de hakim ve fen memurlarını arabam ile Yazlık Üstün’e Ereğli’den getirip götürdüm.Biraz bildiklerim o günlerden kalma.O kadar insanların orada yerleri var ki büyük çoğunluğu yerini tam olarak bilemez.Mahkeme;hem hazineye karşı,hem de Yazlık Köy’ne karşı olmuştur.Araziyi önce hazine arazisi olarak göstermek amaç idi.Akabinden Yazlık Köylüleri,arazi bizim köy hudutları içinde diyerek toprak elde etmekti.

 

Yazlık Üstü,tarla ve arazi olarak oldukça kıymetli olup köyümüzdeki Almanya’da çalışanlar bütün kazançlarını verseler,orayı satın almaya güçleri yetmez.Ereğli’nin büyümesi de o istikamette olunca değeri daha da artmış oluyor.

 

Benim kendi adıma Yazlık Üstü ile ilgili pek yaşanmışlığım yok,anısı,hatırası anlatmakla bitmeyecek kadar olan insanlar epeyce var.Hakimler,savcılar,avukatlar,fen memurları,şahitler,daha kimlerin yaşamına girmemiş ki ?

 

Dava başlangıcından bu güne kadar ölenler,zengin olanlar,mağdur olanlar……….

 

Yazlık Üstü,Yazlık Üstü eşittir Gaybi Köyü                    

 

Mustafa Dumlu

Please publish modules in offcanvas position.